onsdag 5 februari 2014

Bedömningskriterier

Bedömningskriterier för färdighetsämnen (huslig ekonomi)

10 (utmärkta)
Eleven har utmärkta kunskaper/färdigheter i ämnet.
Eleven har lätt för att se samband och helheter, samt förstår orsak och verkan.
Eleven kan strukturera och redovisa arbeten där slutresultatet är utmärkt.
Eleven visar stort intresse för ämnet (genom att t.ex. skaffa material och litteratur o.d. ).
Eleven klarar av att självständigt lösa problem.
Eleven tillämpar sina tidigare kunskaper och erfarenheter på nya delområden, samt återger det behandlade ämnet i en annan form.
Eleven arbetar aktivt, ändamålsenligt och omsorgsfullt.
Eleven deltar i diskussioner och kan värdera och ta ställning till det behandlade ämnesområdet.
Eleven arbetar såväl självständigt som tillsammans med andra i enlighet med vad uppgiften kräver.
Eleven utvecklar idéer på ett kreativt sätt och kan planera och förverkliga produkter.

9 (berömliga)
Eleven har berömliga kunskaper/färdigheter i ämnet.
Eleven har oftast lätt för att se samband och helheter, samt förstår orsak och verkan.
Eleven kan strukturera och redovisa arbeten där slutresultatet är berömligt.
Eleven visar intresse för ämnet (genom att t.ex. skaffa material och litteratur o.d.).
Eleven klarar oftast av att självständigt lösa problem.
Eleven kan vanligen tillämpa sina tidigare kunskaper och erfarenheter på nya delområden, samt återge det behandlade ämnet i en annan form.
Eleven arbetar oftast aktivt, ändamålsenligt och omsorgsfullt.
Eleven kan i regel diskutera, värdera och ta ställning till det behandlade ämnesområdet.
Eleven arbetar såväl självständigt som tillsammans med andra i enlighet med vad uppgiften kräver.
Eleven utvecklar idéer på ett kreativt sätt och kan planera och förverkliga produkter.

8 (goda)
Eleven har goda kunskaper/färdigheter i ämnet.
Eleven ser vanligen samband och helheter, samt förstår orsak och verkan.
Eleven klarar av att redovisa sina kunskaper/färdigheter, men behöver stöd och hjälp med strukturering.
Eleven visar intresse för ämnet.
Eleven kan under handledning lösa problem.
Eleven kan arbeta efter givna modeller och kan med viss hjälp anpassa dem till liknande situationer.
Eleven arbetar i allmänhet aktivt, ändamålsenligt och omsorgsfullt.
Eleven deltar i allmänhet i diskussioner och kan ibland värdera och ta ställning till det behandlade ämnesområdet.
Eleven kan arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra i enlighet med vad uppgiften kräver.
Eleven kan utveckla idéer på ett kreativt sätt och kan under handledning planera och förverkliga produkter.

7 (nöjaktiga)
Eleven har nöjaktiga kunskaper/färdigheter i ämnet.
Eleven kan i viss mån förstå orsak och verkan, men har ibland svårt att se samband och helheter.
Eleven behöver stöd och hjälp med strukturering och redovisning av sina kunskaper/färdigheter.
Eleven visar måttligt intresse för ämnet.
Eleven behöver hjälp för att lösa problem.
Eleven kan följa modeller och instruktioner, men har svårt att tillämpa tidigare kunskap.
Eleven är måttligt aktiv, deltar, värderar och tar sällan ställning till det behandlade ämnesområdet.
Eleven har i viss mån svårt att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra i enlighet med vad uppgiften kräver.
Eleven behöver stöd med att utveckla idéer på ett kreativt sätt och behöver hjälp med att planera och förverkliga produkter.




6 (försvarliga)
Eleven har svårt att se samband och helheter och behöver oftast hjälp med att förstå orsak och verkan.
Eleven har bristfälliga kunskaper/färdigheter i ämnet.
Eleven behöver mycket stöd och uppmuntran med strukturering och redovisning av sina kunskaper/färdigheter.
Eleven visar svagt intresse för ämnet.
Eleven klarar inte av att lösa problem.
Eleven kan endast mekaniskt upprepa ett givet material och behöver mycket stöd och hjälp.
Eleven är föga aktiv och deltar inte i ämnesrelaterade diskussioner.
Eleven har svårigheter att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra i enlighet med vad uppgiften kräver.
Eleven behöver hjälp med att planera och förverkliga produkter.

5 (hjälpliga)
Eleven har svaga kunskaper/färdigheter i ämnet.
Eleven kan inte se samband och helheter och behöver hjälp med att se orsak och verkan.
Eleven behöver kontinuerligt hjälp och uppmuntran med strukturering och redovisning av sina kunskaper/färdigheter.
Eleven visar inget intresse för ämnet.
Eleven kan endast mekaniskt upprepa ett givet material och behöver ständig hjälp.
Eleven är passiv och deltar inte i ämnesrelaterade diskussioner.
Eleven kan inte arbeta självständigt eller tillsammans med andra i enlighet med vad uppgiften kräver.
Eleven behöver hjälp med att planera och förverkliga produkter.

4 (underkänd)

Eleven uppfyller inte kriterierna för vitsordet 5