onsdag 5 februari 2014

Åk 7 mål och innehåll i huslig ekonomi

Årskurs 7
MÅL
Eleven skall lära sig
§  betydelsen av goda seder för individens och familjens välbefinnande
§  förstå betydelsen av jämställdhet och positiva människorelationer
§  hur man klarar av vardagen i ett hushåll och hur detta påverkar egna val och eget handlande
§  utföra vardagssysslor i anslutning till matlagning och hemvård
§  arbeta på ett hygieniskt, tryggt och ergonomiskt riktigt sätt
§  handla medvetet och ansvarsfullt som konsument samt inse betydelsen av en hållbar utveckling.

INNEHÅLL
Eleven lär sig
§  ett gott uppträdande och ett bra bordsskick
§  att ta socialt ansvar och hänsyn till andra människor
§  grundläggande matlagningsmetoder och att tillämpa dessa i praktiken
§  allmänna näringsrekommendationer och att förstå betydelsen av en hälsosam kost
§  planera olika måltider och samtidigt beakta de ekonomiska aspekterna
§  livsmedels- och kökshygien, textilvård och städning


§  avfallshantering och dess betydelse för miljön.

Kriterier för vitsordet 8 vid slutbedömningen
Samarbets- och interaktionsfärdigheter
Eleven
§  kan uppföra sig väl och i sitt uppförande ta hänsyn till andra samt fungera självständigt och i grupp
§  känner till grunderna för planering, rättvis arbetsfördelning och tidsanvändning i
§  hushållsarbetet och kan tillämpa dem i sitt lärande.

Skicklighet i praktiskt arbete
Eleven
§  känner till egenskaperna hos de vanligaste matlagningsmetoderna och kan tillämpa denna kunskap i matlagningen
§  kan under handledning tillreda finländska maträtter och bakverk och komponera sin måltid med beaktande av näringsrekommendationerna
§  kan använda sig av ändamålsenliga arbetssätt och använda de vanligaste hushållsmaskinerna och hushållsredskapen på ett tryggt sätt
§  kan tolka skötselanvisningar för textilier och vårda de vanligaste textilierna
§  kan utföra vanliga städsysslor i hemmet
§  kan handla på ett för miljön skonsamt sätt, välja ändamålsenliga tvätt- och rengöringsmedel och utföra en första sortering av hemmets avfall.

Färdigheter i informationssökning och informationshantering
Eleven
§  kan söka och utnyttja information om huslig ekonomi ur olika källor, tolka de vanligaste produkt- och förpackningsbeteckningarna och andra symboler, reflektera övertillförlitligheten i olika slag av information
§  kan i huvuddrag beskriva vad hushållskostnaderna består av och göra upp en plan för sin penninganvändning
§  känner till konsumentens viktigaste ansvar och påverkningsmöjligheter.