- Planera och förbereda: alla deltar, alla har egna uppgifter, mängderna är anpassade till den måltid som tillreds samt antalet personer i gruppen
- Vanligaste matlagningsmetoder: koka, steka, avreda
- Baka med jäst och kemiska jäsmedel
- Vanligt köksarbete: ansa grönsaker, skära, strimla, dela äggula och äggvita:
Jag bedömer också:
- Hygien
- Samarbete och bra stämning i gruppen (uppmuntrande ord när något går bra, hjälper varandra)
- Slutresultatet av måltid (utseende, konsistens, nöjda i bordet med smaken, mängden, helheten)
- Dukning (estetiskt vackert, allt finns dukat; serveringskärl, serveringsbestick, alla bestick som behövs för måltiden och tallrikar/fat/skålar. Servettbrytning)
- Ordningen i köket + Var alla saker ska vara i köket
- Tidsanvändning (Kan räkna ut när vissa arbeten ska börja: koka/ ta bort/ sänka värmen/ förberedas/ serveras till bordet utan att bli kallt)
- Arbetar i bra takt och vet vad som ska göras (bra flyt, koll på läget)
- Följer instruktioner - har lyssnat (gör det som har tilldelats av lärare eller inom gruppen, kommer ihåg ändringar i recept/ andra detaljer som påpekas)
- Städning i köken (Alla hjälper till - alla har uppgifter: diska, torka, plocka in i skåpen avdukning, vattenkannor, torka matbord, torka arbetsbänkar, rengöra spisen, sopa matrester från golven, ordna torkdukarna på torkställningen)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar